søndag, september 09, 2007

Fortsatt i bakemodus...

Det er ikke høst før jeg har spist eplekake, og nå er det kjempegode norske epler og få i butikken. Så i dag har jeg bakt eplekaker, 3 stk.
Den ene hadde jeg med meg på klubb i dag, mens de to andre koser seg i fryseren min.
Her er oppskrift for den som vil prøve.
  • 200 gram margarin
  • 2,5 dl sukker
  • 3 egg
  • 1 dl melk (eller fløte hvis du vil)
  • 4 dl hvetemel
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  • 3 - 4 epler

Sukker og smør røres hvitt, tisett 1 egg av gangen. Ha i alt det tørre og tilsett melken til slutt. Hell røren i forma (24 cm kakeform passer flott). Stikk epleskiver uten skall ned i røra. Strø på sukker og kanel til slutt. Jeg drysset hakket kokesjokolade over røra før jeg stakk ned i eplene. (sjokolade er jo godt til det meste)

Stekes på 180 grader i ca 40 min.

Når eplekakene var i boks, tenkte jeg at det kunne være greit å ha litt og variere med, så jeg satte i gang med en Brownies med det samme.

Dette er en oppskrift jeg har fått i fra et eller annet tv-program, og den er kjempegod!

Oppskrift:

  • 8 egg
  • 1 kilo sukker (jeg bruker ikke fullt så mye)
  • 6 dl hvetemel
  • 12 ss kakao
  • 6 ts vaniljesukker
  • 1 ts salt
  • 400 g smelta smør

Pisk eggedosis, vend inn alt det tørre, smeltet smør blandes inn til slutt.Dette er nok til en stor langpanne.
Stekes på nederste rille 180 grader i 40 min.

Mannen min er ikke spesielt glad i kaker, men en ting som han liker veldig godt er crossianter.

Så da var det bare og sette en ny deig. Ble ikke horn denne gangen (utrolig tungt arbeid med all den kjevlinga og den kalde deigen), men rundstykker.

Nam nam, disse er nyyydelig...

Oppskrift

  • 7-8 dl hvetemel
  • 50 gram gjær
  • 1 ts salt
  • 1 ts sukker
  • 1 egg
  • 2,5 dl kaldt melk

Bland sammen ingrediensene, og la deigen vile en stund.Kjevle så ut deigen og legg på smør skåret med ostehøvel på halve deigen. Brett som en serviett. Legg deigen i kjøleskap i 15 min. Kjevle ut og ha på smør 2 ganger til. Husk og la deigen hvile mellom hver gang. Bak ut og la crossiantene etterheve i 20 min.

Stekes på 200 grader i 15 min.

Etter dagens innsatr tror jeg faktisk det bor en liten husmorspire i meg alikevell *fnise* Synd den bryter igjennom så skjelden *latter*

1 Comments:

At 7:42 a.m., Blogger Elisabeth said...

Wow..nå ble ihvertfall jeg sulten.
Du verden så masse godt du lager.
Mulig jeg må bake idag selv, takker for inspirasjonen :)

 

Legg inn en kommentar

<< Home

adopt your own virtual pet!