onsdag, august 13, 2008

Husmoraner........?

Nå er det nesten så jeg begynner og tro det er en liten prosent husmor i meg likevell.
Etter intens rydding i kjøkkenskap, kjøleskap og fryseboks, oppholdt jeg med en hel dag på kjøkkenet, og det skjer ikke ofte!
Men resultatet er perfekt. Ryddig og oversiktlig, men en fryser fylt med hjemmebakst.
*
Først ut ble grove rundstykker.
Oppskriften fikk jeg av dama i kantina på videregående, hun bakte de nyyyydeligste grove horn med ost og skinke. Jeg valgte av enkelhet og lage rundstykker.
Oppskrift:
1,5 liter hvetemel
5 dl sammalt hvete fin
5 dl sammalt hvete grov
5 dl havregryn
1 ts salt
2 ss sukker
1 pk gjær
1 egg
150 g margarin (smeltet)
1,2 l melk+vann
(målene er litt på slump, men deigen skal være sånn bolledeig, lett og trille ut til rundstykker)
Lages som vanlig gjerdeig, heves, bakes ut og etterheves.
Stekes på 180 gC i 12 min.

*

Pølsehorn.

Elsket av ungene, perfekt i barneselskap.

Oppskrift:

Lag vanlig pizzadeig.

Kjevle ut til en rund leiv. Skjer i trekanter. legg på 2 osteskiver og 1 pølse (krydder hvis ønskelig) rull sammen som et horn. Pass på at endene er tett. Jeg bruker og ha ost på toppen også. Stekes på 200gC i 15 min.
Jeg har også drevet litt håndarbeid.

2 strikka kjøkkenkluter ble til i en fei.

Oppskrivten fant jeg på Ronille sin blogg og er som følger.

Legg opp 50 masker på pinne 4 i bommulsgarn som f.eks. Mandarin Petit.

1 pinne: en rett, en vrang ut pinnen

2 pinne: rett hele pinnen.

Gjenta disse pinnene til ønsket størrelse, fell av. Voila, en stk kopptue.

Må legge til at alle bildene fra kjøkkenet er tatt av min 13 år gamle sønn. Ganske så fine om jeg kan få lov å skryte litt.

*

Og til slutt må jeg vise mine hjemmemekka handlenett.

Har en plan om å ikke støtte butikkene med alle disse reklamebaserte plastposene, men om det blir utført gjenstår og se. Sydd i grovt bommuldstoff med franske sømmer.

Oppskriften sier du?
Den ble til underveis i klippingen .....

9 Comments:

At 9:49 a.m., Blogger Linda said...

flott veske!!!
det er morro med ting som blir til under klippingen;)

 
At 9:53 a.m., Blogger Anlen said...

Du har jammen vore produktiv på mange felt, du!
Og så nydelig vofs som stirrar på meg frå sida di;)

 
At 11:50 p.m., Anonymous Anonym said...

Så mye fint! Jeg må nok prøve de rundstykkene.

 
At 12:21 a.m., Blogger Fru Dart said...

Mmmmmm...de rundstykkene fristet. Må nok prøves jah ;-)

Stilige vesker. Har begynt å samle litt stoffer for å prøve meg på symaskina. Foreløbig står den i en krok og ler av meg :-D Men jeg skal nok prøve.....etter hvert.....tror jeg..... ;-)

 
At 10:06 a.m., Anonymous Anonym said...

Kjempe flotte vesker Marit.
God helg klem på veg til deg fra meg :)

 
At 4:56 p.m., Blogger merete said...

Litt av hvert å henge fingrene i :-)

Har lagt ut awarder i bloggen til deg, sammen med takk for oppmuntrende kommentar/er i sommer!

 
At 7:46 p.m., Anonymous Anonym said...

Heisann. Innom for å ønske deg ei god helg :)
Ronille

 
At 7:37 p.m., Anonymous Anonym said...

Takk for besøket!
Tror min svigermor blomstrer fordi hun IKKE har fått vann!
God helg til deg og dine.

 
At 1:56 p.m., Blogger Hlin said...

Hei!

Lette etter en god rundstykkeoppskrift og havnet her hos deg! Denne oppskriften ser utrolig god ut - jeg elsker havre! Men jeg har et lite problem - de gangene jeg har prøvd meg på en kjempesats blir "andre runde" alltid så tørr og rar. Hvordan i all verden løser du problemet med å la rundstykkene stå på brettet i så lang tid i vente på sin tur i ovnen?

Vil også si at veskene dine ser kjempefine ut - herlig med damer som tør ta politisk standpunkt - dette er jo dessuten også et flott tiltak økologisk sett! :)

 

Legg inn en kommentar

<< Home

adopt your own virtual pet!